Sleutel-mail

Op een veilige en efficiënte manier vertrouwelijke informatie e-mailen naar collega-zorgverleners of patiënten.

Sleutel-mail

Het versturen van vertrouwelijke informatie via normale e-mail is volgens de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) niet toegestaan. Om die reden biedt Sleutelnet veilige e-mail (Sleutel-mail) aan. Veilige communicatie via e-mail is hierdoor mogelijk, zowel tussen zorgverleners onderling als tussen de zorgverlener en patiënt/cliënt.

Aanmelden

U kunt zich via het digitale aanmeldformulier van Sleutel-mail direct aanmelden.

Wijziging doorgeven

Wilt u een wijziging doorgeven? Gebruik onderstaande e-maillink voor het doorgeven van uw wijziging.

Servicedesk

Voor storingen, problemen of vragen is de servicedesk (Effect ICT) bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 18:00 uur via 071-711 46 41 of onderstaande knop.

Kosten

Voor Sleutel-mail zijn de volgende tarieven van toepassing:

  • Jaarlijkse kosten: € 65,- per mailbox per jaar. Voor participanten van Sleutelnet hanteren we een tarief van € 45,- per mailbox per jaar.
  • Eenmalige kosten: € 100,- per mailbox met een maximum van € 2.500,- per organisatie. Huisartsen die lid zijn van de ROHWN betalen geen eenmalige kosten. De ROHWN betaalt deze voor haar leden.

(Eventuele) extra kosten
Sleutel-mail werkt niet met e-mailadressen binnen generieke domeinen zoals @gmail.com, @hotmail.com, @kpnmail.nl, etc. Voor zorgverleners / organisaties zonder een eigen domein die toch gebruik willen maken van veilige mail stelt Sleutelnet e-mailadressen beschikbaar in het @sleutelnet domein voor € 120,- per jaar. Neem contact op met Sleutelnet via info@sleutelnet.nl.

Veelgestelde algemene vragen

Hieronder hebben wij de meest gestelde algemene vragen over de dienst Sleutel-mail voorzien van een antwoord. Staat jou vraag er niet bij? Vul hiernaast het contactformulier in.
01. Ik werk niet met Outlook, kan ik dan wel gebruik maken van Sleutel-mail?
Ja, u kunt in dat geval gebruik maken van de webomgeving van Sleutel-mail.
02. Ik werk met Mac, kan ik dan Sleutel-mail gebruiken?
Ja, u kunt in dat geval gebruik maken van de webomgeving van Sleutel-mail. De Outlook plug-in werkt helaas (nog) niet op een Mac.
03. Kan ik met Sleutel-mail ook veilige e-mails sturen naar niet-abonneehouders, bijvoorbeeld naar patiënten/cliënten?
Ja, als abonnee kunt u ook veilig e-mailen met niet-abonneehouders, waaronder patiënten/cliënten. Niet-abonneehouders kunnen uw bericht veilig beantwoorden. Zij kunnen alleen veilige e-mails initiëren naar abonneehouders. Als abonnee van Sleutel-mail kunt u veilige e-mails initiëren naar ieder gewenst e-mailadres.
04. Ik gebruik al ZorgMail, wat is het verschil tussen Sleutel-mail en ZorgMail?
Wij bieden zowel ZorgMail als Sleutel-mail aan. Wij gebruiken als regio Sleutel-mail voor de niet-gestandaardiseerde veilige mail uitwisseling. Hoewel ZorgMail ook een veilige mail module heeft bieden wij deze niet actief aan. Wij gebruiken als regio ZorgMail om gestandaardiseerde informatie over uw cliënt uit te wisselen met uw collega zorgverleners, waarbij de uitgewisselde informatie direct in een informatiesysteem kan worden overgenomen (van systeem naar systeem). Voor alle overige situaties waarin u op een veilige manier wilt communiceren, gebruiken wij Sleutel-mail. Denk aan: - Collegiale consultatie / dialoog met andere zorgprofessionals - Communicatie met een zorgverlener zonder ZorgMail-compatibel systeem - Uitwisselen van bijlagen - Informatie-uitwisseling met de patiënt In zulke situaties biedt Sleutel-mail dus de mogelijkheid om veilig te kunnen communiceren (van persoon naar persoon).
05. Kan ik mijn ZorgMailadres (eindigend op @lms.lifeline.nl) gebruiken voor Sleutel-mail?
Nee, u kunt met uw @lms.lifeline.nl adres geen Sleutel-mail berichten ontvangen en/of verzenden.
06. Kan ik via mijn tablet of telefoon ook veilige e-mails versturen en ontvangen?
Ja, download hiervoor de app Voltage Mail in de Google Playstore (voor Android apparaten) of in de App Store (voor Apple apparaten). Voltage is de onderliggende technologie van Sleutel-mail om berichten te versturen.
07. Kan ik bijlagen meesturen?
Ja, met Sleutel-mail kunt u bijlagen versturen. Opmerking: met de Voltage Mail app op mobiele apparaten kunt u momenteel wel veilig verstuurde bijlagen openen, maar het is (nog) niet mogelijk om zelf bijlagen te verzenden.
08. Wat kost Sleutel-mail?
Sleutel-mail kost € 65,- per e-mailadres per jaar. Voor participanten van Sleutelnet hanteren wij een speciaal tarief, namelijk € 45,- per e-mailadres per jaar. De eenmalige implementatiekosten bedragen € 100,- per e-mailadres.
09. Hoe vindt de versleuteling plaats?
Versleuteling vindt plaats op basis van Identity Based Encryption, met als achterliggende techniek ‘asymmetrische cryptologie'. Dit betekent dat de berichten versleuteld worden door de verzender en vervolgens ontsleuteld worden door de ontvanger. Hiervoor zijn twee verschillende sleutels nodig, een publieke en een private sleutel. De uitwisseling van deze sleutels vindt automatisch plaats, waardoor u als gebruiker hier niets van merkt. Overigens wordt de inhoud van uw bericht versleuteld. De tekst die u in de onderwerpregel van uw e-mail plaatst, wordt niet versleuteld. Houd er daarom rekening mee dat u geen privacygevoelige informatie in het onderwerp van uw veilige e-mail zet.
10. Is Voltage veilig? Valt Voltage onder de Patriot Act (omdat het Amerikaans is)? En als Voltage failliet gaat, betekent dat dan het einde van de dienst?
Voltage heeft een hoge vorm van encryptie, beschermd door een wachtwoord dat moet voldoen aan hoge eisen: meer dan 8 karakters + hoofd- en kleine letters + minimaal één cijfer, en minimaal één leesteken. Omdat de server die het sleutelmateriaal faciliteert, op Nederlandse bodem staat, valt onze oplossing niet onder de Patriot Act. De software draait ook op onze eigen servers, en blijft gewoon draaien als Voltage failliet zou gaan. Voltage is recentelijk overgenomen door HP, dus de kans dat een faillissement alsnog problemen (lees: geen onderhoud meer op de software) kan veroorzaken is zeer klein.
11. Is er adresboek beschikbaar, waarin ik de e-mailadressen kan vinden van zorgverleners die ook Sleutel-mail gebruiken?
Nog niet, dit staat wel op de ontwikkelagenda.
12. Hoeveel abonnementen moet ik afsluiten?
U sluit een abonnement af per e-mailadres waarmee u veilig wilt mailen. Ook indien u een specifiek e-mailadres gebruikt vanaf meerdere computers, hoeft u maar één abonnement voor dat e-mailadres aan te schaffen.

Veelgestelde technische vragen

Hieronder hebben wij de meest gestelde technische vragen over de dienst Sleutel-mail voorzien van een antwoord. Staat jou vraag er niet bij? Vul hiernaast het contactformulier in.
01. Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Stuur een bericht naar info@sleutelnet.nl.
02. Ik heb mij geregistreerd, maar ik heb geen verificatiemail ontvangen. Wat nu?
Mogelijk is de verificatiemail tussen uw SPAM beland. Kijk in uw SPAM map om te controleren of de verificatie daar terecht is gekomen. Is dat niet het geval, neem dan contact op met Sleutelnet via info@sleutelnet.nl of 071-5140130.
03. Ik heb de bijlage geopend en geklikt op 'klik hier om het bericht te lezen', maar er gebeurt niks. Wat nu?
Sla de bijlage op (bijvoorbeeld op je bureaublad) en open deze dan nogmaals. Als je nu op de rode knop 'klik hier om het bericht te lezen' klikt, word je wel doorgeleid naar de inlogpagina voor de beveiligde mail.
04. Ik gebruik de Sleutel-mail webomgeving en krijg de foutmelding dat het uitvoeren van een plug-in wordt geblokkeerd. Wat moet ik doen?
In ditzelfde scherm zie je rechts bovenin een kruisje staan. Klik deze aan en geef aan de de plug-in mag worden uitgevoerd. Je kunt nu weer werken met Sleutel-mail.
05. Ik heb een veilige mail gekregen, maar wanneer ik de bijlage open om het bestand te lezen, gebeurt er niks. Wat nu?
Mogelijk heeft de verzender een groot bestand als bijlage meegestuurd, waardoor het even kan duren voordat het bericht geopend wordt. Wacht enkele minuten en mocht er dan nog niets gebeuren, neem dan contact op met Sleutelnet.
06. Ik heb internet via E-zorg, maar ik krijg mijn e-mailadressen niet werkend in Outlook. Wat nu?
Indien u uw internetverbinding afneemt bij E-zorg, dan dient u nog een extra stap te ondernemen bij het installeren van het e-mailadres in een mailapplicatie (zoals Outlook). E-zorg moet de poorten opzetten voor het IP-adres van de e-mail hostingpartij waarbij u een domein afneemt. U kunt dit doen door contact op te nemen met de helpdesk van E-zorg. De contactgegevens kunt u hier vinden. De gegevens voor het openzetten van de poorten voor Strato: Server voor inkomende mail POP3 pop3.strato.com 81.169.145.131 poort 995 Server voor uitgaande mail (SMTP) smtp.strato.com 81.169.145.133 poort 465
07. Ik werk met Roundcube en kan de bijlage om het veilige bericht te lezen niet openen. Wat nu?
Door een software-update werkt het openen van veilige e-mails via Roundcube anders. Werkwijze: • Klik op het kleine driehoekje dat staat rechts naast de bijlage. • Kies voor 'Download'. • Er opent een pop-up onder in uw scherm. Kies hier voor 'Opslaan'. • Kies vervolgens voor 'Openen'. • Er opent een scherm waarin u de rode knop 'Klik hier om het bericht te lezen' ziet staan. Klik deze knop aan. • Log in met uw wachtwoord en u kunt het bericht lezen.

Meer informatie?


Marley Werleman

T: 071-5140130
M: mwerleman@sleutelnet.nl



Stuur Marley een bericht: