VIPLive NetwerkZorg

VIPLive Netwerkzorg  

In de regio Zuid-Holland Noord hebben diverse zorgpartijen samengewerkt aan het project ‘Communicatie in de Wijk’, met als doel de afstemming en communicatie rondom thuiswonende cliënten te verbeteren. 

In de communicatie rondom thuiswonende cliënten ervaren zorgprofessionals problemen met de bereikbaarheid en vindbaarheid van netwerkpartners, het afstemmen van de zorg en het delen van belangrijke informatie.  

Schermafbeelding 2024 07 16 150313
  • Afstemmen van de zorg verloopt versnipperd (o.a. bellen, (beveiligd) e-mailen, per brief, via Siilo of in bestaande informatiesystemen van ketenpartners). Dit vergt het aanleren van verschillende manieren van werken en is tijdsintensief. Daarnaast zijn sommige methoden van afstemming niet effectief en creëren onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden en beleid.  
  • Vindbaarheid: zorgverleners werken soms onbedoeld langs elkaar heen omdat zij niet altijd overzicht hebben van wie er betrokken zijn bij de zorg. Daarnaast kunnen ze elkaar niet snel en gemakkelijk vinden.  
  • Bereikbaarheid: contact krijgen met netwerkpartners is lastig. Over het algemeen zijn het secretariaat en de doktersassistenten goed te bereiken, maar is de zorgverlener waarmee direct patiëntoverleg gewenst is niet te bereiken (en is onbekend wanneer er wel direct met deze zorgverlener kan worden gecommuniceerd). 
  • Delen van belangrijke informatie: Belangrijke medische informatie is niet (laagdrempelig) beschikbaar. Veel digitale uitwisseling vindt plaats middels systemen als ZorgDomein en ZorgMail. Desondanks mist er informatie zoals medicatiewijzigingen, labuitslagen, metingen en foto’s. 

Eén van de technische oplossingen die bijdraagt aan het oplossen van een deel van de problemen bij Communicatie in de Wijk is samenwerken in VIPLive Netwerkzorg. Middels een kleinschalige pilot hebben Marente, Zorggroep Voorhout (WSV Support) en Sleutelnet in 2022 verkend in hoeverre VIPLive Netwerkzorg een wenselijk en haalbaar middel is om (een deel van de) problemen bij Communicatie in de Wijk op te lossen. Het advies van de pilotgroep is dat de regio een (gefaseerde) verdere inzet van VIPLive Netwerkzorg doorzet, waarbij de openstaande aandachtspunten vanuit de pilot worden getackeld door het vervullen van randvoorwaarden. Op basis van dit advies is nu de eerste fase van het vervolg van VIPLive Netwerkzorg in gang gezet.  

Wat is VIPLive Netwerkzorg?  

VIPLive Netwerkzorg is een uitbreiding van het VIPLive-systeem van Topicus, dat huisartsen al gebruiken voor benchmarks, ketenzorg en rapportages. Met de module “Netwerkzorg” kunnen huisartsen en andere zorgprofessionals zoals apothekers, psychologen, fysiotherapeuten en diëtisten efficiënt afstemmen en gegevens uitwisselen rondom de zorg van een cliënt. VIPLive Netwerkzorg wordt binnen de eerstelijn al breed ingezet met onder meer apothekers, psychologen, fysiotherapeuten en diëtisten.  

Zodra een zorgprofessional is toegevoegd aan het zorgnetwerk van een cliënt (dat kan een cliënt ook zelf doen), ontstaat inzicht in het zorgnetwerk. Vervolgens kan de professional veilig over of met de cliënt communiceren. Dit kan via computer of mobiele telefoon. Verder kunnen professionals voor een cliënt gemakkelijk een gezondheidsplan en thuismetingen registreren. 

Wie doen er mee met het project VIPLive Netwerkzorg?  

De regio organisatie Rijn en Duin in Zuid-Holland Noord en de VVT-instellingen hebben de wens geuit om VIPLive Netwerkzorg in te zetten t.b.v. de communicatie en de afstemming. In deze fase in het project doen drie wijksamenwerkingsverbanden (WSV’s) in de stad Leiden (WSV Roodenburg, WSV Stevenshof en WSV Bosgasthuis) mee met de aangesloten wijkteams van ActiVite en Libertas Leiden in deze WSV’s 

Planning 

Afgelopen mei zijn we van start gegaan met de planningssessie, waarbij we met een grote en gevarieerde groep input hebben verzameld voor het Plan van Aanpak. Begin juli konden we starten met de eerste projectteamoverleggen en werkgroepen. Met deze groepen zullen we ons de komende periode buigen over o.a. het opstellen van werkafspraken, de techniek en de randvoorwaarden die uit de pilot met Marente zijn gekomen. Aan het einde van dit jaar krijgen de deelnemers scholing over het gebruik van VIPLive Netwerkzorg, waarna deze applicatie in januari 2025 daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. 

Vragen over VIPLive Netwerkzorg?  

Neem contact op met de projectleider: Lieke van Leeuwen lvanleeuwen@sleutelnet.nl  

Meer informatie?

Lieke van Leeuwen

T: 071-5140130
M: lvanleeuwen@sleutelnet.nl



Stuur Lieke een bericht: