Zivver

Op een veilige en efficiënte manier vertrouwelijke informatie e-mailen naar collega-zorgverleners of patiënten.

Zivver

Met Zivver kunnen zorginstellingen en overheidsinstanties privacygevoelige informatie veilig èn gemakkelijk delen met patiënten, collega’s en externe partijen. Uiteraard conform de AVG, NTA 7516 en Wvggz.

Wilt u zich direct aanmelden voor Zivver? Klik dan hier

Wilt u direct naar de FAQ? Klik dan hier

Waarom Zivver?

Om ervoor te zorgen dat de regionale zorgaanbieders veilig informatie kunnen e-mailen, zocht Sleutelnet een leverancier die voldoet aan de NTA 7516 en aan een stevig pakket gebruiks- en beveiligingseisen. Na een grondige selectieprocedure heeft Sleutelnet er in 2021 voor gekozen om over te stappen van Sleutel-mail naar Zivver. Zivver beveiligt gevoelige informatie voor, tijdens en na het verzenden. Op deze manier worden datalekken voorkomen. Bovendien werkt Zivver met een abonnementsstructuur voor de gehele organisatie, waardoor de oplossing niet is voorbehouden aan enkele werknemers, maar beschikbaar is voor iedereen die mailt. Dat is belangrijk, want juist in de zorg is het aantal datalekken die ontstaan via e-mail relatief hoog.

Toepassingen

Zivver wordt dagelijks gebruikt voor vele communicatiestromen in de zorg.

1) Veilig e-mailen en bestanden uitwisselen met ketenpartners

2) Veilig e-mailen en bestanden uitwisselen met derden, bijv. patiënten en cliënten

Voordelen van Zivver

De voornaamste voordelen van Zivver op een rijtje:

Datalekken voorkomen door slimme technologie
Zivver classificeert de relatie tussen informatie, ontvanger en eerdere gedragspatronen op basis van jouw beleid. Dit maakt het mogelijk om medewerkers op het juiste moment te helpen met het toepassen van de juiste beveiligingsmaatregelen. Deze waarschuwingen krijgen werknemers tijdens het opstellen van de mail, voordat ze hem versturen.

Stuur gemakkelijk grote bestanden zoals medische dossiers
Met Zivver kunnen organisaties direct grote bestanden delen tot maar liefst 5TB. Zo hoef je niet naar een ander programma of webportaal om op een veilige manier bijvoorbeeld labuitslagen en röntgenfoto’s te delen.

Meest complete NTA 7516 certificering van Nederland
De NTA 7516 beschrijft in techniek-neutrale termen de eisen waaraan een (zorg)organisatie op gebied van e-mail, met daarin patiëntgegevens, zou moeten voldoen om veilig te zijn. Het gaat daarbij enerzijds om de waarden die geborgd moeten worden, zoals de mate van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid, maar ook gebruiksvriendelijkheid. Voldoen aan de NTA 7516 norm is met Zivver erg gemakkelijk. Zivver biedt namelijk directalle technische en beleidsmatige ondersteuning om als organisatie volledig aan de NTA 7516 te voldoen.

Andere voordelen:

  • U behoudt uw eigen e-mailadres;
  • Beveiligde mails versturen en ontvangen in Outlook en Google Workspace (Gmail);
  • Een veilig postvak met alle beveiligde berichten;
  • De meest veilige en gebruiksvriendelijke vorm van beveiligd mailen en informatie delen.

Beveiliging

Met Zivver kunt u op drie verschillende manieren uw berichten beveiligen:

  1. Via een authenticatie SMS naar een geautoriseerde telefoon*
  2. Via een gezamenlijk afgesproken code
  3. Via een authenticatie mail naar een geautoriseerd mailadres

*Per authenticatie SMS wordt €0,08 in rekening gebracht. Deze kosten worden eens per jaar gefactureerd.

Kosten

De berekening van de kosten voor een huisarts-, tandarts, apotheek of paramedicus is verschillend. Hieronder wordt per type uitgelegd hoe de berekening verloopt.

Huisarts-, tandartspraktijk of apotheek
In het geval van een huisarts-, tandartspraktijk of apotheek worden de kosten berekend aan de hand van het aantal in dienst zijnde huisartsen, tandartsen of apothekers. Een voorbeeld: bij een huisartsenpraktijk werken 3 huisartsen, 2 POH’ers en 3 assistenten. Omdat alleen het aantal huisartsen telt voor de berekening, vult u ‘3’ in bij het aanmeldformulier. Alhoewel de eenmalige en maandelijkse kosten voor de drie worden huisartsen berekend, kan iedereen binnen de praktijk veilig mailen.

Paramedici
In het geval uw praktijk geen huisarts-, tandartsenpraktijk of apotheek is, wordt het aantal praktijkhouders als leidraad genomen voor de berekening van de kosten. Een voorbeeld: bij een verloskundigenpraktijk werken 5 verloskundigen. Van deze 5 verloskundigen zijn 2 praktijkhouder. Omdat alleen het aantal praktijkhouders telt voor de berekening, vult u ‘2’ in bij het aanmeldformulier. Alle werknemers binnen de praktijk kunnen veilig mailen.

HOED, Gezondheidscentrum of medisch centrum
In het geval van een HOED, Gezondheidscentrum, of medisch centrum, vragen wij u om per praktijk een aanmeldformulier in te vullen. Indien er meer dan 10 zorgverleners binnen uw praktijk werkzaam zijn, zullen wij contact met u opnemen voor maatwerk. In dat geval kunt u het beste mailen naar info@sleutelnet.nl. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

 

De kosten voor het gebruik van veilige mail via Zivver worden in de twee tabellen hieronder overzichtelijk weergegeven. De eerste tabel geeft een overzicht van de maandelijkse kosten per huisarts/apotheker/tandarts/praktijkhouder. De tweede tabel geeft een overzicht van de eenmalige kosten. Alhoewel we het aantal huisartsen, apotheken, tandartsen en/of paramedici in de praktijk aanhouden voor de berekening van de kosten, kunnen alle medewerkers in loondienst gebruik maken van veilige mail.

Gebruikersgroep Maandelijkse kosten per 03/2021 Maandelijkse kosten per 03/2022 Maandelijkse kosten per 01/2023 Maandelijkse kosten per 01/2024
Participant Sleutelnet €1,44 €1,55 €1,65 €1,80
Geen participant van Sleutelnet €1,87 €2,01 €2,15 €2,34

*Bovenstaande prijzen zijn exclusief btw.

 

Gebruikersgroep Eenmalige kosten
Sleutel-mail gebruiker aangemeld in 2020 €0,-
Sleutel-mail gebruiker vóór 2020 aangemeld €25,- per HA/APO/TA/PARA
Praktijken die voor het eerst veilige mail aanschaffen via Sleutelnet €100 + €25 per HA/APO/TA/PARA

*Bovenstaande prijzen zijn exclusief btw.

Keuzemogelijkheid

U heeft de keuze uit één van de volgende mogelijkheden:

Aanmelden voor Zivver

Veilig mailen met minder dan 10 zorgverleners

Aanmelden met >10 zorgverleners

Let op! Alleen bij meer dan 10 zorgverleners hier klikken

Zivver servicedesk

Op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 bereikbaar

Wijzigingen doorgeven voor Zivver

Wijzigingen doorgeven voor Zivver of veilig mailen met Zivver niet langer voorzetten

Wanneer u zich aanmeldt voor Zivver, dient u een gratis account aan te maken. Dit kan via de volgende website. Wanneer u uw aanmelding afrondt wordt uw gratis account omgezet naar een zakelijk account. Dit kan maximaal 24 uur duren. Wij raden u aan om hier tijdens uw aanmelding rekening mee te houden.

Voor algemene vragen over Zivver, kunt u terecht op de Zivver-support pagina.

Veelgestelde vragen

Hieronder hebben wij de meest gestelde algemene vragen over de dienst Zivver voorzien van een antwoord. Staat jou vraag er niet bij? Vul hiernaast het contactformulier in.
01. Hoeveel licenties dient mijn praktijk aan te schaffen?
Zivver werkt op basis van een zogeheten 'site-licentiemodel'. Dit betekent dat slechts een aantal licenties afgenomen hoeven te worden, terwijl de gehele praktijk veilig kan mailen. In het geval van een huisarts-, tandartspraktijk of apotheek wordt het aantal huisartsen, tandartsen of apothekers dat binnen de praktijk werkzaam is aangehouden voor het aantal aan te schaffen licenties. Voor paramedische praktijken wordt het aantal praktijkhouders aangehouden voor het aantal aan te schaffen licenties. Niet iedereen hoeft dus een licentie aan te schaffen, terwijl er wel door de hele praktijk veilig gemaild kan worden met Zivver.
02. Ik werk niet met Outlook, kan ik dan wel gebruik maken van Zivver?
Ja, u kunt gebruik maken van uw veilige postvak op app.zivver.com.
03. Ik werk met een Mac en Outlook, kan ik dan Zivver gebruiken?
Ja, u kunt gebruik maken van uw veilige postvak op app.zivver.com. De Zivver plug-in werkt helaas (nog) niet op een Mac.
04. Ik werk met Gmail, kan ik dan Zivver gebruiken?
Zivver biedt de mogelijkheid om vanuit Gmail vanuit Chrome veilige berichten te versturen. Hiervoor moet gebruik worden gemaakt van een Google Workspace licentie. Controleer bij uw ICT-partij of U hierover beschikt. Bij een gratis @gmail.com e-mailadres heeft niet een licentie. U kunt dan gebruik maken van uw veilige postvak (app.zivver.com).
05. Ik werk via Outlook.office.com, kan ik dan Zivver gebruiken?
Zivver biedt de mogelijkheid om vanuit Outlook.office.com veilige berichten te versturen. Hiervoor is een O365 (Exchange Online) licentie vereist. Controleer bij uw ICT-partij of u hierover beschikt. Een gratis @outlook.com of @hotmail.com e-mailadres heeft niet een dergelijke licentie. U kunt dan gebruik maken van uw veilige postvak (app.zivver.com).
06. Kan ik met Zivver veilig informatie delen met niet-Zivver gebruikers, bijvoorbeeld patiënten/clienten?
Ja, met Zivver kunt u ook veilig informatie delen met niet-Zivver gebruikers, waaronder patiënten/cliënten. Zij openen het bericht via een extra stap en kunnen uw bericht veilig beantwoorden.
07. Hoe veilig is Zivver?
Zivver waarborgt veiligheid en integriteit. Zivver is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd en voldoet aan relevante en wet- en regelgeving, waaronder de AVG (in het Engels: GDPR). Daarnaast zorgt Zivver ervoor dat niemand bij de gegevens kan. Zivver laat zijn product en infrastructuur meerdere keren per jaar testen door externe experts. Bekijk de certificaten op de website van Zivver voor meer informatie.
08. Hoe worden mijn aanmeldgegevens door Zivver verwerkt?
Sleutelnet en Zivver hebben een verwerkersovereenkomst afgesloten. Dit betekent dat Zivver alle gegevens die zij vanuit Sleutelnet ontvangt veilig volgens de geldende regels opslaat. In het geval van uw aanmelding zal Zivver alleen de naam van uw praktijk en uw mailadres ontvangen.

Meer informatie?

Sandra van der Geer

T: 071-5140130
M: svandergeer@sleutelnet.nl



Stuur Sandra een bericht: