Hoe denken de huisartsen over OPEN? Interview met Babette Kee & Anne-Marie van der Zalm
De patiënt online inzage geven in het medisch dossier van de huisarts, dat is een van de speerpunten van het project OPEN. Maar hoe denken de huisartsen daar zelf over? Sleutelnet ging het gesprek aan met Anne-Marie van der Zalm en Babette Kee, die samen een huisartsenpraktijk hebben in Noordwijk. Waar zit voor de huisarts de meerwaarde? En welke eventuele aanpassingen moet de huisarts doen om OPEN te realiseren?
Voorzien in de behoefte van de patiënt
‘We zijn nog voor de Coronapandemie van start gegaan met het aanbieden van het maken van digitale afspraken en in het inzien van labuitslagen. Toen de eerste lockdown in maart 2020 werd opgelegd hebben we het e-consult (digitaal medisch consult tussen patiënt en huisarts) omarmd. Dit speelde ook goed in op de behoefte die leefde bij de patiënt. In de praktijk zagen we dat de patiënt niet meer durfde langs te komen, maar het wel fijn vond om contact met je te hebben. Mede door het e-consult en OPEN konden we met ze blijven communiceren’ aldus Annemarie van der Zalm.‘Vanuit de overheid ligt er de verplichting voor de huisartspraktijk om OPEN te realiseren. Het kost tijd om het systeem in te regelen, daarnaast verandert je blik als huisarts omdat je je moet gaan verplaatsten in de patiënt. Is wat ik in het medisch dossier opschrijf begrijpelijk voor de patiënt? Wat ook meespeelt voor de huisarts is ‘koudwatervrees’, met name op ICT-gebied. Lukt het mij als huisarts om met deze technische veranderingen om te gaan en wat kan ik ervan verwachten?’ aldus Babette Kee.
Bewustwording
‘Waar OPEN mij bewust van maakt, is dat het goed is om met de tijd mee te gaan en te onderzoeken wat daarin mogelijk is’ aldus Babette Kee. Anne-Marie van der Zalm vult aan: ‘Ik vind het interessant om te kijken hoe je digitale technieken in kan zetten om patiënten meer regie te geven over hun eigen gezondheid.’ Babette Kee knikt en vervolgt: ‘We zijn actief bezig om het regelen van toestemmingen voor het delen van het medisch dossier te verzamelen. Het staat op onze website en het hangt op de informatieschermen van onze wachtkamer. Als de patiënt voor me zit dan controleer ik direct of ze zijn aangemeld en of het emailadres van de patiënt nog klopt’ aldus Babette Kee.
Theorie versus praktijk
‘Het inzien van het medisch dossier vindt de ene patiënt prettig maar je ziet ook dat de andere patiënt daar minder goed mee om weet te gaan. Het zelfmanagement over de eigen zorg van de patiënt zelf speelt hierin een grote rol. De theorie vanuit de overheid is, dat de patiënt meer aan zelfmanagement voor zijn gezondheid moet doen, maar we moeten afwachten of dat in de praktijk echt zo werkt. Het is afhankelijk wat de behoefte van de patiënt daar zelf in is, aldus Anne-Marie van der Zalm. Uiteindelijk gaat het om de voordelen voor zowel de huisartsen als de patiënten.
Er zijn nog veel stappen te zetten maar elke stap is er één! Deze uitdagingen in het proces zijn interessant om te blijven volgen. Bent u benieuwd naar de voortgang van het OPEN-programma? Kijk dan op https://open-eerstelijn.nl/voortgang-open/ voor meer informatie.